Het mbo heeft te maken met studenten met uiteenlopende achtergronden en diverse niveaus van taalvaardigheid. Hoewel het merendeel van de studenten de opleiding met succes afrondt, zijn er ook aanzienlijke aantallen die geen diploma halen of een diploma behalen op een lager niveau dan verwacht.
Veel lezen in de vrije tijd leidt tot een hogere taalvaardigheid.
‘Maar die studenten van ons lezen zo weinig, die krijg je echt niet aan het lezen,’ stellen veel docenten. Het is waar dat lezen in het algemeen vrij weinig populariteit geniet onder mbo-studenten. Dat betekent dat de school er eerst in zal moeten investeren om het leesplezier aan te wakkeren. En dat blijkt in de praktijk ook te kunnen.
Een doelgerichte samenwerking tussen de docenten en de mediatheek kan ervoor zorgen dat er meer wordt gelezen en dat de leerresultaten omhooggaan. Biblionet Groningen kan mbo-scholen ondersteunen bij het aanleggen van een royale, gevarieerde collectie boeken en met het ontwikkelen van een structureel taalbeleid.